Barvy k módě neodmyslitelně patří. Ať už jde o svatební šaty, pánské obleky nebo plážovou módu. Poslední dobou se však z našich každodenních životů vytrácejí barvy spolu s kvalitně ušitými oděvy a dress codem určeným pro společenské akce. Na ulicích nejčastěji vidíme modré dříny, černé nebo červené kabáty a bundy, bílé nebo černé tenisky. O barevně sladěných doplňcích ani nemluvě. Oblékat se hezky však znamená kromě kvalitní módy také umět kombinovat barvy. A to není snadné, mimo jiné proto, že každý rok i každou sezónu se módní barvy mění.
Pantone vzorník barev
Výběr barev pro danou sezónu není v módním průmyslu náhodný. Společnost Pantone, o které jste už určitě slyšeli, vybírá každoročně jednu barvu, kolem které se následně točí módní i designový průmysl. K oné „barvě roku“ se vybírají další barvy, buď podle vzorníku Pantone, nebo podle vlastního uvážení návrhářů. Pantone totiž po pečlivých rozborech a schůzkách vydává celkem 10 módních barev pro každý rok, které se můžou v onom roce kombinovat dle libosti. Pro zajímavost, za poslední dva roky byly barvami roku dokonce tři barvy: růžová Rose Quartz, modrá Serenity a letos je to veselá zelená Greenery.
Sranda, nebo byznys?
Názvy barev jsou opravdu originální a celé vám to může připadat jako zábavná hra s barvičkami a se slovy, ale ve skutečnosti jde o miliardový byznys. Jsou však i návrháři a módní značky, které jsou věrné jen své vlastní tradici a aktuální trendy přebírají pozvolna, nahodile nebo vůbec. U nich ovšem vítězí střih, materiály, zpracování a vlastní originální pojetí módy, za což si mnozí klienti rádi připlatí. Ne každý chce totiž chodit v tom, co zrovna frčí. Ale i pro nadčasovou eleganci platí, že čas od času potřebuje závan svěžího vzduchu, jako je třeba právě veselá zelená barva použitá na kravaty, klobouky, kabelky, sandály nebo šperky.
Barvy pro každý den
Samozřejmě, že většina lidí nenakupuje jen ve značkových buticích v Pařížské a nejezdí pro nejnovější kousky do Paříže či Londýna. Barvy, které jsou zrovna v kurzu, se však rychle dostanou i do konfekce, která je schopná velmi pružně reagovat na poptávku. Co je na módních molech nebo na celebritách k vidění jeden měsíc, to už další měsíc můžete vidět ve vitrínách módních řetězců, jako je H&M nebo New Yorker. A za další měsíce, kdy už se vlastně změnila sezóna a na módních přehlídkách byly představeny další kolekce, se ony „aktuální“ barvy dostanou i do levnějších konfekcí nebo naopak dražších a konzervativnějších značek a módních domů, případně za pár dalších měsíců i na tržiště a do vietnamských prodejen. To už je ovšem dávno v kurzu jiná barva.
Pokud chcete každý rok mít šatník podle nejnovější módy, nebo chcete alespoň obohatit své kvalitní kousky barevnými doplňky, vyplatí se sledovat módní přehlídky, které najdete třeba www.vogue.de, nebo si najít barvu roku Pantone.