Oblíbenost obytných vozů stoupá již několik let a to nejen u nás, ale prakticky po celém vyspělém světě. Navzdory rychle rostoucí ceně obytných vozů poptávka po nich neklesá, ale naopak stále strmě roste. Zájemci o takové vozy musí na své objednané auto čekat řadu měsíců, někdy téměř celý rok. Výrobci navyšují výrobní kapacity, ale stále nedovedou uspokojit vysokou poptávku. Jenom v České republice byl za rok 2021 nárůst zaregistrovaných obytných vozidel oproti předchozímu roku o 76%. Vývoj v dnešním roce napovídá, že současný trend bude pokračovat. Z tohoto pohledu nic nenasvědčuje tomu, že by měla nastat změna, která odkazuje na název článku.
Evropská unie plánuje zákaz prodeje aut se spalovacími motory do roku 2035. Přitom některé automobilky plánují ukončit výrobu a prodej vozů se spalovacím motorem již v roce 2030. Fiat, ale i další automobilky, jejíž auta se využívají, jako základ při stavbě obytných vozů patří mezi ně. Fiat Ducato společně s dodávkami stavěnými na stejném základu od značek Peugeot a Citron tvoří dohromady většinu aut určených pro stavbu obytných vozů. Proto je na místě se pár let před skončením výroby současných dodávek podívat jakou náhradu nám výrobci nabízí. Protože to bude určovat další směr a vývoj v segmentu obytných vozů.
Elektrická dodávka Fiat Ducato Electric má podle výrobce dojezd 220 km. Což bude v reálu dle běžně nadhodnocených údajů u výrobců elektroaut 150 – 180 kilometrů. Údaje vhodné maximálně pro využití v městském provozu, ale pro provoz obytného vozu zcela nepoužitelné. Přitom nejde jenom o krátký dojezd, ale i o častou nemožnost dobít vůz v cíli. Karavanisté často jezdí do hor a jinam do přírody, kde ne zřídka není žádná, nebo jen značně omezená možnost dobíjení.
Dnešní běžný obytný vůz s dieselovým motorem má dojezd 900 kilometrů s 90litrovou nádrží při spotřebě 10 litrů na 100 kilometrů. Elektrické obytné auto při poměrně optimistické spotřebě 35 kWh na 100 kilometrů vzhledem k charakteru a zatížení vozu by potřebovalo baterii s kapacitou 315 kWh. Ta by při současných cenách stála více než 30 000 amerických dolarů. Dle hrubého výpočtu by rychlonabíjecí stanice o výkonu 300 kW nabíjela vůz déle než hodinu a běžná domácí zásuvka více než 100 hodin. Taková baterie by vážila přibližně 1,85 tuny a již tím by znemožnila postavit nejčastěji používané obytné auto do 3,5 tuny při sečtení váhy dodávky i bez obytné nástavby. Z toho vyplývá, že plně využitelný elektrický obytný vůz při dnešních technologií a legislativy nelze postavit. Aspoň ne takový, který by mohl uspokojovat potřeby karavanistů. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mohlo za těch pár let, co zbývá do roku 2030 něco změnit.